30 Mar 2012

Cacamarba : The Hunger Games & The Road Home


*Sambil tu jengok-jengok list filem yang telah ditonton oleh PF setakat tahun ini kat SINI.
Genre : Aksi [1]
Arahan : Gary Ross
Kos : US78 juta (anggaran)
Pelakon : Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson, Stanley Tucci
Tahun : 2012
Filem Seumpamanya : -
Rating : 3/5


Secara rambang dari pembacaan PF, ramai yang menggemari filem ini, tetapi tidak PF. PF melihat filem ini secara moral (kononnya). Katniss (Jennifer Lawrence - Winter's Bone) terpilih secara sukarela mewakili Districtnya iaitu District 12 ke Hunger Games pada kejohanan ke 74 bersama dengan wakil sekampungnya Peeta Mellarck (Josh - The Kids Are Allright) yang berlangsung di Capitol ibu negara Panem. 24 peserta yang dipilih secara 'cabutan bertuah' dari 12 daerah masing-masing yang kebanyakannya remaja diperkenalkan kepada seluruh Panem, ala realiti show penuh glamour. PF yang tak baca novel ini takde idea apa jenis realiti show yang dipersembahkan oleh mereka. Katniss digambarkan sebagai gadis berusia 16 tahun yang terlalu baik tidak cuba membunuh mereka yang lain kecuali seorang yang terakhir. Bayangkan dalam 73 penganjuran telah ramai remaja yang terkorban dan ianya menjadi hiburan warga capitol yang berpakaian pelik. Ini adalah hiburan alternatif bagi PF.



Genre : Drama
Arahan : Zhang Yimou
Kos : Tidak Diketahui
Pelakon : Zhang Ziyi, Hong Lei Sun, Hao Zheng, Yulian Zhao
Tahun : 2000
Filem Seumpamanya : -
Rating : 3.5/5

Satu yang unik mengenai filem ini adalah 2 layer iaitu kisah masa kini dan masa lalu yang diterbalikkan warnanya. Kisah masa kini adalah bervisual hitam putih dan kisah masa lalu adalah berwarna. Kisah masa kini adalah kisah pilu Zhao Di yang kematian suami. Suaminya adalah guru di sekolah di kampungnya yang telah banyak berbakti kepada anak-anak di situ. Zhao Di ingin membawa mayat suaminya dari Hospital ke kampungnya di utara China yang merupakan satu kerja yang amat sukar kerana melibatkan perjalanan yang jauh dan keadaan ribut salji. Anak Zhao Di yang pulang ke kampung ingin menguruskan mayat ayahnya itu. Manakala kisah silam adalah kisah percintaa manis yang berwarna bagaimana Zhao Di bertemu dengan suaminya. 

Filem ini menyumbatkan (sumbat = popular sejak Bunohan) kisah cinta, pendidikan dan amalan tradisi yang dipegang turun temurun. Bagaimana kisah cinta yang  dipaparkan tiada adegan peluk-peluk dan cium sangat jujur dihati Zhao Di. Padahal muka cikgu tu taklah handsome mana pun. Kesungguhan Zhao Di melebihi pihak lelaki dalam merebut cinta mengingatkan PF kepada usaha Puteri Gunung Ledang dalam Puteri Gunung Ledang. Melihatkan pemandangan di kampung Zhao Di yang saujana mata memandang. Zhang Yimou gemar mengambil lokasi yang sebegini sebagaimana dalam Riding Alone For Thousand of Miles (filem terbaik FPF 2011) Dialog-dialog yang dilontar jenis mendatar dalam Riding Alone (e.g : Translator Jasmine dan Lingo) dan filem ini (e.g : ketua kampung dan anak Zhao Di). Jika anda rasa Ombak Rindu tak perlukan adegan ranjang, filem ini sesuai sebagai penggantinya.

19 Mar 2012

Artikel Balas "BUNOHAN – KETEPIKAN SOSIOBUDAYA & BERPECAH BELAH"

PF ingin berkongsi dengan semua satu artikel yang menarik untuk dibaca yg dipetik dari portal GUA.com dengan tajuk TERSESAT DI SIANG HARI yang membalas artikel BUNOHAN : KETEPIKAN SOSIOBUDAYA & BERPECAH BELAH. PF amat berbangga (biarlah haters nak cakap apa) apabila Oscilloscope Pictures dapat hak pengedaran filem ini ke Amerika Utara. Tak pernah beb filem Malaysia dapat peluang ni rasanya. Lepas ni para Indo janganlah bangga sangat ya dengan The Raid mereka yang katanya ada versi US dan ditayang di sana. Ok lah jom kita baca dan sambil-sambil belajar ilmu yang kita dapat free ini! :


*****


Email berikut dikirimkan kepada GUA oleh pengkritik filem terkenal, Hassan Muthalib, Karyawan Tamu di UITM merujuk kepada artikel BUNOHAN – KETEPIKAN SOSIOBUDAYA & BERPECAH BELAH yang telah disiarkan di sebuah portal berita hiburan pada Mac 17, 2012.

Inilah masalahnya apabila orang yang buat kritikan bukan bercakap pasal TEKS (iaitu, benda-benda yang berada dalam sesuatu filem), tetapi sebaliknya bercakap DI LUAR TEKS (perkara-perkara yang tidak berada dalam filem). Bila kita bercakap mengenai sesebuah filem, cakap hanya tentang apa yang dipaparkan dan samada ia dibina dengan berkesan atau tidak berdasarkan naratif, dan paling penting, bersandarkan NAWAITU (subteks) pengarahnya. Untuk ini, lihatlah kepada CINEMATIC REPRESENTATION dan bukan dari aspek ugama, sosiologi, komunikasi atau pun antropologi, Itu namanya sudah sesat jalan!

Pengkritik-pengkritik ini tidak tahu bahawa REALITI DI DALAM FILEM mempunyai logik dan undang-undang tersendiri dalam diegesis filem itu, dan ianya tidak boleh disamakan dengan realiti yang kita kenal. (Pengarah akan membuat selection dan  ellipsis, iaitu, MENGAMBIL APA YANG DIKEHENDAKKINYA dan TINGGALKAN apa yang tidak difikir perlu. Itu hak dia sebagai seorang karyawan.) BUNOHAN sebenarnya memaparkan ‘psychic reality’ dan disandarkan kepada alam Melayu (yang sedang ‘dibunuh’ oleh para kapitalis). Saya hairan bagaimana mereka yang berkata mereka dari Kelantan tidak tahu bagaimana Dain Said menggunakan elemen-elemen yang terdapat dalam budaya Melayu Kelantan, iaitu, makyong dan main peteri. Budak kecil itu adalah perantara (seperti Tok Peteri), yang membolehkan roh Mek Yah berhubung dengan bekas suaminya. Mek Yah ‘hadir’ untuk mengingatkan Pok Eng bagaimana dia (Mek Yah) pernah menasihatinya agar tidak berkahwin dengan perempuan lain kerana itu akan membawa musibah. Ternyata ramalannya sudah menjadi kenyataan. Baka yang dibawa ternyata baka yang buruk yang akhirnya akan membunuh bapanya sendiri kerana wang sudah menjadi kiblatnya.

BUNOHAN bukan mengenai saka. Ia mengenai harta pusaka. Harta pusaka dalam BUNOHAN sebenarnya bukan tanah. Itu adalah FOREGROUND STORY (teks). BACKGROUND STORY (subteks) adalah tentang ilmu kebatinan yang sudah menjadi warisan orang-orang Melayu Kelantan yang akan berakhir dengan Mek Yah (dan Pok Eng). Ilham hampir mewarisinya (lihat bagaimana Dain Said menampakkannya ini secara SINEMATIK dalam adegan ia disentuh dan diubati oleh roh ibunya, dan kemudian, dikelilingi burung-burung. Seekor burung Kenyalang berhadapan dengannya seakan mahu membawa Ilham ke alam ghaib, yang juga menjadi petanda bahawa masanya di dunia sudah hampir tamat).

Budak kecil itu bukan saka. Persoalan yang bangkitkan oleh Dain Said ialah, budak itu begitu berminat dengan wayang kulit (dan dihalau oleh Bakar), tetapi apakan daya. Segalanya akan musnah. Dia belum sempat menerima ilmu itu. Yang sepatutnya menjadi guru budak ini, dibunuh oleh anaknya sendiri. Mengapa Dain Said menunjukkan tomoi? Itu seni orang asing. Sudah terang, disuluh tetapi masih kabur nampaknya bagi para pengkritik. Bapa Adil seorang dalang wayang kulit. Sepatutnya anaklah yang akan mewarisi seni bapanya. Sebaliknya anak terpaksa berhijrah ke negara asing dan menjadi semacam orang asing di sana. Inilah nasib ramai anak-anak pada hari ini yang sudah melupai seni dan tradisi bangsa sendiri. Lihat bagaimana Dain Said menampakkan ini di awal cerita apabila dua orang kampong, tukang memulih semangat, berjalan ke gerai untuk menunggu Pok Wah. Di kanan frame terdapat sekumpulan remaja dengan motosikal mereka Di kiri, dua remaja bermain gitar. Yang di kiri – rujukannya adalah kepada remaja Melayu masakini yang suka merempit. Yang di kiri – mereka yang suka pada hiburan dari Barat. Inilah antara tanda-tanda yang disusun oleh pengarah dalam sesebuah filem yang berkaitan dengan apa yang nak diperkatakan secara tersirat di dalam filem.

BUNOHAN bukan filem yang boleh dirujuk di segi sosiologi, komunikasi atau pun antropologi. Di sinilah kesilapan para sarjana kerana mereka tidak ada pengajian filem yang sebenar dan tidak pula tahu aspek-aspek 'film hermeneutics'. Fahaman sebenar tentang filem bukan datangnya dari buku-buku yang bertimbun di perpustakaan. Jangan dijadikan buku sebagai sandaran tetapi hanya sebagai rujukan. Ilmu sebenar berada di mulut guru. Seperti seni warisan bangsa turun temurun, falsafah dan pemikiran waras adalah harta pusaka yang tidak ternilai dan diturunkan dari guru kepada murid. Manakah guru-guru dan murid-murid sebegini di zaman manusia mengejar ‘kemajuan’ dan ‘pembangunan’? Apabila manusia asyik mengejar pangkat, darjat, pembangunan dan kemewahan, segala elemen kebatinan yang terdapat pada orang-orang Melayu (seperti satu masa dahulu) akan musnah dan hilang dari bumi Melayu.

Pada saya, inilah hikmah di sebalik kata-kata: ‘”Takkan Melayu hilang dari dunia.” Pada saya, inilah nawaitu (dan harapan) Dain Said dengan naskahnya, BUNOHAN. Nabi, s.a.w., pernah bersabda: “Seseorang itu lebih daripada orang lain hanya kerana ilmunya.” Jika tidak memahami sesebuah filem, masalahnya bukan berada pada naskah tetapi kepada yang menontonnya.
Apa kan daya, sudah terang tetapi perlu disuluh lagi. Semakin maju dan semakin berpelajaran kita, semakin jauh dari sasaran. Inilah nasib bangsa yang sudah kehilangan segala-galanya yang diperkatakan dalam BUNOHAN.
Wallahualam.

Nota: GUA difahamkan filem lakonan Faizal Hussein, Zahiril Adzim, Pekin Ibrahim, Amerul Affendi, Tengku Azura, Nam Ron dan ramai lagi ini baru mengutip sekitar RM400,000 dari segi kutipan pawagam. Filem arahan Dain Said itu masih ditayangkan di 40 pawagam terpilih seluruh Malaysia. Sementara itu pengedar filem Amerika Syarikat, Oscilloscope Pictures telah berjaya mendapatkan hak pengedaran di Amerika Utara untuk filem Bunohan.

Artikel asal di GUA : DI SINI

16 Mar 2012

1st Anniversary!



 |[16 Mac 2012 ]|

weehoooooo!!

PerangFilem tidak sangka boleh bertahan selama setahun. Akan terus berkongsi dengan penggemar-penggemar filem yang lain selagi minat ini masih ada. 

Dah setahun ni, cuma nak share view post pilihan pelawat sepanjang masa :

1. Abuya : Apa Yang Kau Merepek Ni Imran - 817 views.

2. Review Bunohan : Kehebatan Sebenar Filem Tempatan Akhirnya tiba! - 504 views.

3. 10 Aktor & Aktres Malaysia Paling Berkarakter - 430 views.


Thank you. See you in the next post!

15 Mar 2012

Adnan Sempit 2 Menjengkelkan

Beberapa hari yang lepas, PF menonton John Carter, Snow Flower & The Secret Fan dan The Artist. The Artist belum habis tonton sebab terlelap gara-gara kekenyangan haha. Snow Flower & The Secret Fan PF dapat tahu dari ruangan Ali Atan di Pancaindera tak lama dulu. PF tak berapa gemar sangat filem itu. PF memang banyak membaca blog-blog berkenaan kritikan filem para blogger lain tak ketinggalan Ali Atan di satu ruangan Pancaindera. Suka cara-cara mereka mengkritik sesuatu filem. Bagi PF pula yang tak belajar sekolah perfileman ini hanya berkongsi saja apa yang ditonton. PF tahu Ali Atan adalah kenalan blogger yang PF kenal. 

Berbalik pasal Adnan Sempit 2, PF ada menonton sirinya yang pertama dahulu, tetapi tidak yang kedua ini. Rasa-rasanya cukuplah. Berikut adalah ulasan Ali Atan untuk Adnan Sempit 2.


Adnan Sempit 2 Menjengkelkan
Oleh Ali Atan
Pancaindera 4 Mac 2012

ADNAN adalah sarkas Melayu di layar perak. Tahniah kepada pengarahnya yang menghasilkan filem komedi yang berjaya membinasakan maruah dan imej seorang Melayu.
Adnan seorang mat rempit bercinta dengan Nadia anak orang kaya, Datuk Isnin yang mempunyai empayar perniagaan. Imej yang dipakaikan kepada Datuk ialah kot dan tuksedo, bercakap rojak dan itulah syarat kepada Adnan jika mahu berkahwin dengan anaknya.

Lantaran syarat tersebut Adnan terpaksa belajar bahasa Inggeris, belajar main golf dan bergaya memakai kot dan tuksedo ala korporat. Begitulah naifnya pengertian perniagaan dalam filem ini. Imej palsu ini langsung tidak menggambarkan keperluan seseorang untuk menceburi sektor perniagaan sebenar.

Adnan dipesongkan lidah menyebut korporat sebagai 'orang koperasi' . Kebodohan Adnan menyebut korporat kepada koperasi secara sengaja berterusan sehingga ke akhir filem melambangkan mentaliti penulis dan pengarahnya yang dijangkiti sindrom buat lawak ikut suka "kepala lutut." Nampaknya filem Melayu semakin maju.
Inikah wajah kita yang kita harapkan untuk ditonton kepada masyarakat majmuk negara kita? Mat rempit Melayu yang kecewa dan keliru. Menghebatkan mat rempit perempuan.

Sungguh aneh kerana pengarah, penulis, pelakonnya adalah orang Melayu tetapi tergamak mereka merekabentuk watak Melayu yang sempit, rempit dan naïf di layar perak sehingga perkataan korporat disalah sebutkan sebagai koperasi. Walhal koperasi itu sendiri entiti yang banyak membantu ekonomi Melayu.

Jika begitulah mentaliti dan keinginan kita mewajahkan perniagaan sebagai belajar bahasa Inggeris, memakai kot dan tuksedo dan bermain golf menjadi 'Woooden Tiger' seperti dikatakan Adnan maka itulah lambang kebodohan hakiki. Sebenarnya mereka terlalu diberikan kebebasan berkarya sehingga wewenang menggunakan keuntungan dan wang juta-juta ringgit membikin filem merosakkan imej Melayu di layar lebar dengan melampau.

Kita faham pasaran filem tetapi apakah ini lesen agung membikin filem bebas apa sahaja sehingga menghina imej Melayu?

Kita tidak menolak jika Adnan mahu belajar bahasa Inggeris tetapi kenapa dialek Kedah dijadikan bahan lawak. Kita sedia maklum, apabila penutur itu berbual dalam bahasa Inggeris dan tiba di beberapa kalimat disebutnya dalam bahasa ibunda selalu sangat, ia dijenakakan dan dimain-mainkan.

Jika itulah alasannya, Adnan belajar bahasa untuk menceburi dunia korporat mengapa naratif tidak dibina sebijak mungkin agar inti pati perniagaan itu diketengahkan? Hanya sekadar bahasa pertuturan harian dan membuat sesi penerangan dengan rakan niaga dari negara asing. Saya jangka Adnan sudah menguasai dengan baik bahasa itu dan babak ini untuk memaparkan kejayaannya dengan cara bermaruah. Ini dapat diterima. Namun apa yang berlaku Adnan dengan bijaknya mengikut apa sahaja yang dibacakan oleh Wawa dan Bobby melalui alat pendengar telinga.

Kalau kita menonton apa saja filem berkaitan usaha sesuatu watak untuk membaiki dirinya ke arah lebih baik, di puncak naratif watak itu akan berjaya dan kita berkongsi perasaan bangga dengannya. Namun Adnan memalukan kita.
Pada masa yang sama imej palsu Datuk dan korporat, dipakaikan imej Wawa yang suka mempromosikan produk Dr. Romli. Kita boleh faham produk herba dan kesihatan tradisi ala MLM Wawa dengan nama Dr. Romli ialah sindiran kepada Dr Rozmey.

Namun adalah sangat tidak wajar jika perniagaan dan kejayaan Dr Rozmey diremehkan dan dijadikan bahan sindiran dalam filem Melayu lawak bodoh Adnan Sempit ini. Terang-terang imej Wawa sebagai penjual herba Melayu diremehkan dan dibunuh dalam filem ini. Walhal imej herba Melayu dan empayar perusahaannya bertaraf antarabangsa melahirkan jutawan herba Melayu secara diam-diam. Herba Melayu kita telah dikaji, dipaten bukannya setakat MLM.

Penghinaan paling berjaya ialah menjadikan bangsa Melayu sebagai bahan lawak dan bangsa itu mengetawakan bangsa mereka sendiri atas alasan berhibur. Inilah namanya buta tuli. Mentaliti bangsa Melayu terjajah masih banyak lagi rupa-rupanya. Neokolonialisme muncul berbagai bidang menerusi Melayu yang menghadapi sindrom inferiority complex teramat parah.

Berhentilah menjadikan Dr. Rozmey sebagai bahan sindiran. Sekurang-kurangnya beliau tidak seperti penulis dan pengarah filem Melayu yang tergamak menjual imej bangsa dan agama dengan merekacipta naratif dan watak Melayu hancur nilai, sahsiah dan identiti.

Lebih baik manfaatkan modal juta-juta ringgit itu untuk buat bisnes lain atau menderma kepada anak yatim. Akhirnya Datuk pula menjadi mat rempit angkat tayar sehingga isterinya jatuh di jalan raya sambil semua watak Melayu bersorakan sebagai pengakhiran "mengembirakan". Serius, amat membodohkan.


Link asal : DI SINI


10 Mar 2012

Projek Selepas Bunohan Dain Said




Walaupun baru beberapa hari Bunohan di pawagam, Apparat dalam perancangan untuk filem berikutnya. Dalam temubual di atas, pengarah Dain Said mengatakan projek selepas Bunohan adalah bergenre (diminit-minit akhir) :

> Thriller dan
> Pembunuhan + mistik

untuk pasaran Asia dan tempatan.

PerangFilem berharap projek ini dapat direalisasikan dan berjalan lancar. Insyaallah.

Kredit Ajami Hashim.

7 Mar 2012

Fetih 1453 : RM50 Juta Boleh Setanding Hollywood-Updated


PF tertarik dengan filem terbaru dari Turki ini. Mungkin tidak adil untuk menyatakan komen hanya berdasarkan trailer. Tetapi nilaikan sendiri dengan melihat tariler di bawah ini (kalau kecik sangat, double klik aje erk).


Berikut adalah petikan dari Akhbar KOSMO tentang filem ini.


ANKARA - Sebuah filem baharu, Fetih 1453 yang mengisahkan penaklukan tentera kerajaan Uthmaniyah ke atas kota Constantinople pada abad ke-15 mendapat sambutan hebat di Turki.
Kira-kira 3.4 juta orang telah menonton filem tersebut sejak ia ditayangkan pada 16 Februari lalu.
Filem Fetih 1453 itu menelan kos AS$17 juta (RM51.4 juta).
Menurut agensi yang mengumpulkan jumlah kutipan tiket, Box Office Turkey, seramai 3.4 juta orang telah menyaksikan filem tersebut dalam tempoh dua minggu pertama ia ditayangkan.
Agensi itu meramalkan filem tersebut akan memecahkan rekod penonton yang dicatatkan oleh beberapa filem lain di negara ini.
"Ia bukan kali pertama filem yang bertemakan penaklukan Constantinople ditayangkan tetapi Fetih 1453 ialah filem pertama yang menjalani penggambaran di Turki dengan bajet besar," kata seorang kakitangan di pejabat akhbar filem tersebut, Filiz Ocal.
Filem arahan Faruk Aksoy itu mengisahkan penaklukan kota Constantinople oleh tentera pimpinan Sultan Muhammad Al-Fatih pada tahun 1453 dengan menewaskan tentera empayar kerajaan Kristian Byzantine.
Pada permulaan filem yang berdurasi 160 minit itu, tertera hadis Rasulullah SAW yang menyatakan bahawa Constantinople akan jatuh ke tangan tentera Islam. Rajanya adalah sebaik-baik raja, tenteranya ialah sebaik-baik tentera.
Constantinople kini dikenali sebagai Istanbul.
*****

Beberapa hari lepas PF menonton filem HUGO yang memenangi beberapa anugerah di OSCAR 2012. Apabila semak di imdb ianya melibatkan belanja US 170,000,000! Bayangkan berapa filem Malaysia yang boleh dibuat dengan duit sebanyak itu. Dan dengan bajet yang ada untuk kos filem Malaysia, bajet untuk katering saja tak lepas nak buat filem-filem bajet mahal mereka.

Bukan hendak bandingkan antara Fetih 1453 dan HUGO cuma, terbayangkah anda jika Malaysia membuat filem berbajet besar seperti kedua-dua filem ini, apakah genre yang akan atau patut diangkat? Semestinya apabila melibatkan angka yang besar secara tidak langsung filem tersebut salah satunya bertujuan untuk dipasarkan ke luar atau ke festival filem luar dan memperkenalkan lagi budaya atau sejarah di negara kita. Jadi, genre juga memainan peranan dan kajian teliti perlu dibuat untuk mengambil keputusan itu. Seperti HUGO filem yang mahal itu, mengambil jalan cerita mudah saja dan pelakon utamanya pula dua kanak-kanak lelaki dan perempuan (mesti parent budak-budak ni bangga habis). Pastinya diorang dah buat kajian dan R&D segala macam apabila melaburkan wang untuk (boleh dikatakan) filem kanak-kanak tersebut. 

Fetih 1453 semacam kita tengok filem Hollywood yang segenre dengannya tetapi berbahasa Turki. Bila kita boleh buat filem sebegitu? Apa kata, produksi yang ligat macam MIG, kumpul bajet filem-filem yang tah apa2 mereka dalam setahun tu gantikan dengan satu filem yang benar-benar akan orang ingati. Tapi pastikan skrip bukan dari 'panel skrip MIG'. Sekadar cadangan bodoh.

***********

Updated 16/4/2012 dari Forum CARI Filem & Wayang di mana salah seorang forumer mengambilnya di SINI. Penulis blog tersebut telah menonton sendiri filem ini di TURKI.

LATAR BELAKANG FILEM

''Conquest 1453'' describes the conquest of Constantinople (today's Istanbul) by Sultan Mehmed II. It was screened for the first time on Thursday in more than 130 theatres at exactly the same time, starting at 14:53h. The film has already made history because of its budget, 17 million USD, making it the most expensive production ever in Turkey. There are battle scenes with 15,000 extras and special effects in 3D showing the ancient Byzantium, guaranteeing the film's success. The media has given much attention to the production and the playbill with the bearded Mehmed II leaning on his sword, while hordes of Ottoman Turks attack the walls of Constantinople, can be seen everywhere. It is only the second time a film is made about the conquest of Constantinople, after the first one in 1951. 

The event used to be marginalised in history, but has gained importance in the eyes of the new Turkey under Erdogan, which has abandoned the focus on the West of the founder of modern Turkey, Kemal Ataturk, and now looks with pride at the glorious past of the empire that covered three continents. The same continents in fact that are on the maps of the so-called ''neo-Ottoman'' diplomacy, a term that Turkey does not appreciate." (Sumber di sini)

"The film opens with words attributed to the prophet Muhammad. "Verily, one day Constantinople will be conquered. What a wonderful commander is he who conquers it, what a wonderful army will his army be!" In production for more than two years, the film is considered a combination of combat action and Ottoman triumphalism. The expectation is that, as a movie prepared in line with Hollywood standards, it will have global impact." (Sumber di sini)

PENDAHULUAN

1. Ulasan ringkas berikut masih BELUM ADIL sepenuhnya kerana filem dipaparkan tanpa subtitle dalam bahasa Inggeris. Faham-fahamlah Turki ni sebuah negara yang semua benda kalau boleh diterjemahkan dalam bahasa Turki, apatah lagi filem keluaran Turki sendiri.

Justeru saya perlu melihat kali kedua. Skrip sesuatu filem khususnya filem epik sejarah - pada pandangan saya - mewakili 40-50 % kualiti filem itu sendiri. Peranannya cukup besar di sebalik aksi yang nampak di hadapan mata kasar. Ini kerana bahasa fakta sejarah telah diolah dalam bahasa skrip filem yang emotif dan menghidupkan karakter watak-watak penting, sesuatu yang tiada dalam teks sejarah 1453 kecuali dalam bentuk novel.

2. Dinasihatkan kepada para penonton untuk membaca dahulu sejarah Sultan Muhammad Al-Fatih dari sumber-sumber yang 'original' khususnya yang sudah dirumuskan oleh Prof. Maksudoglu dan Prof. Halil Inalchik. Ia penting untuk menjadi lampu suluh bila menonton sesebuah filem 'base on true story' seperti "Fetih 1453" ini (meskipun filem ini sudah dipantau dan dinasihat oleh beberapa profesor sejarah 1453 dari Turki sendiri). 

Menonton filem sejarah tanpa pembacaan awal hanya mengundang bahaya penyakit 'berhujah dengan filem' lebih dari fakta dari kitab.

KEKUATAN

1. TOKOK TAMBAH KREATIF

Filem dihasilkan oleh orang Turki sendiri (Faruk Aksoy). Justeru ia wajar dilihat tidak menghadapi masalah dari sudut adegan tokok tambah yang kreatif, dengan tujuan :

- mempersembahkan sejarah dalam bentuk yang benar-benar hidup dan tidak membosankan jutaan manusia yang bukan peminat sejarah. 

- ini adalah filem, bukan dokumentari.

Meskipun bertemakan sejarah 1453, seseorang pengarah dan penerbit yang telah melabur jutaan ringgit 'terpaksa' membebaskan dirinya dari keterikatan teks dan meraikan unsur-unsur komersial, 'propaganda' dan bussiness purpose. Adalah satu kesilapan besar bagi golongan Islamik yang menonton filem ini menyangka Faruk Aksoy adalah penerbit dan pengarah filem yang benar-benar 'ikhlas' mahu mengembalikan kesedaran ummah mengenai Sultan Muhammad Al-Fatih tanpa sebarang 'kepentingan' lain. Lebih malang lagi jika ada yang menyangka dia ahli gerakan Islam (filem dia mesti filem Islamik!!!).

2. SUSUNAN KRONOLOGI 

Filem "Fetih 1453" ini meskipun berstatus filem dan bukan dokumentari, namun ia berjaya - pada pengamatan saya - disusun sebaiknya mengikut kronologi 53 hari yang berlaku, kecuali ada dua tiga babak yang mengundang keraguan saya seperti bilakah sebenarnya penemuan kubur Abu Ayyub Al-Ansari, bilakah sebenarnya Knight Justinian tiba di Konstantinopel dan beberapa perdebatan remeh-temeh sejarah yang tidak menarik minat saya untuk debatkan di sini.

Apapun telahan saya, dua profesor sejarah yang menjadi penasihat filem ini memainkan peranan mereka dengan baik (bukan sebaliknya menjadi 'rubber stamp' filem sahaja).

Kronologi asas filem "Fetih 1453" :

- kelahiran dan pendidikan (main pedang dengan Hassan Ulubate) di Edirne

- kewafatan Sultan Murad dan krisis di Karaman percepatkan usaha menuju Konstantinopel

- dari pembinaan Rumeli Hissari dan penciptaan meriam Orban hinggalah kekuatan armada laut dan darat menuju Konstantinopel

- Maharaja Konstantinopel mendapatkan bantuan Pope dan mengumumkan gabungan Orthodoks dan Katholik, ketibaan Justinian dan pasukan komandonya yang diutuskan Pope di Rome untuk membantu Konstantinopel

- serangan bertubi-tubi dari darat menemui kebuntuan hinggalah kemuncaknya tragedi Palta Oglu di laut

- perbezaaan pandangan berterusan antara Candarli Halil Pasya (Perdana Menteri) dan Zugnush Basya (penasihat ketenteraan) Al-Fatih

- kedatangan Syekh Syamsuddin dan peristiwa pemindahan kapal

- pidato bersemangat Maharaja Konstantinopel dan persiapan Byzantine

- serangan hari akhir dan kejayaan Hassan menembusi pertahanan Byzantine

- Al-Fatih menuju Haghia Sophia 

3. TEKNOLOGI KESAN VISUAL KHASI (CGI)

Adegan paling PERFECT dalam filem "Fetih 1453" menggunakan teknologi CGI hingga menelan belanja 17 juta Dollar, antaranya :

- peperangan sengit ke arah tembok darat, aksi pertembungan 'satu lawan satu' ala filem "300", tangan putus, panah masuk dada, darah terhambur keluar dan beberapa lagi aksi ala "Behind Enemy Lines" (khususnya 45 minit terakhir filem 2 jam 30 minit ini)

- gambaran kekuatan dahsyat 200,000 tentera darat Al-Fatih dan 400 buah kapal serta tenaga-tenaga komando yang menaik dan menurunkan rantai di Tanduk Emas. Speechless!

- kemuncaknya adalah adegan kesyahidan Hassan Ulubatli dengan 8 anak panah pada badannya selepas pertembungan sengit dengan Justinian (saya kira babak ini tidak akan mampu disaingi oleh sesiapa yang mahu memfilemkan Al-Fatih termasuk 'aku')

4. ADEGAN MEMBAKAR SEMANGAT DAN MENYENTUH PERASAAN

Adegan yang berjaya digambarkan "Fetih 1453" seperti yang digambarkan dalam teks sejarah, antaranya :

- Kesungguhan Sultan Muhammad merencana pelan pembukaan sehingga lantai biliknya ditampal peta besar Konstantinopel, sentiasa menyendiri dari isterinya (Gulbahar - bab pakaian dan "make-up" Gulbahar dalam filem ini, saya tak nak ulas lagi) dan anaknya (Beyazid) semata-mata untuk fokus pada misi, bermain catur untuk belajar mengatur strategi pintar

- Pembinaan Rumeli Hissari dan Sultan Muhammad memberikan semangat dari seorang ke seorang, menyelia sendiri persiapan, serta kesan psikologi kepada Maharaja Konstantinopel. Paling bersemangat bila percubaan menembak menggunakan meriam dari Rumeli kepada sekutu Konstantinopel yang cuba melalui Bhosphorus ketika itu berjaya

- Pembinaan meriam Orban. Babak ini paling PERFECT saya kira. Laungan takbir mengiringi sepanjang proses meleburkan logam-logam panas untuk menghasilkan meriam gergasi Orban.

- Usaha gigih dari darat yang menemui kebuntuan demi kebuntuan ; antaranya Hassan Ulubate memberi pidato semangat kepada tentera-tentera Islam di atas menara pemanjat dinding sehingga beliau sendiri terjatuh dari menara itu apabila ia diserang oleh pasukan Justinian, 4 orang tentera Islam yang ditawan digantung di hadapan tentera Islam dari atas benteng Byzantine, dan paling menyentuh perasaan adalah pengorbanan - memilih nyawa atau melarikan diri - para penggali lubang terowong dari bawah benteng Byzantine di hari serangan akhir ditujukan di pintu Topkapi

- Syekh Aq Syamsuddin akhirnya datang memberikan semangat kepada Al-Fatih yang terlalu sedih dan marah atas kekalahan pasukan laut dan kematian ramai tentera daratnya - meskipun Al-Fatih mengarahkan tentera yang menjaga khemahnya untuk tidak membenarkan sesiapapun masuk - dengan membawanya melihat lokasi kubur Abu Ayyub Al-Ansari hasil firasat spiritualnya

- Pertembungan sengit Hassan dan Justinian (ala Hindustani dan "Smackdown" sikit adegan ni)

- Al-Fatih menyantuni seorang kanak-kanak perempuan dari Kristian Orthodok sebaik sahaja melangkah masuk ke Haghia Sophia


5. PERANAN MUZIK

Muzik epik yang mantap dan mengesankan setaraf muzik tema filem Braveheart dan Gladiator.

Tetapi agak sedikit kecewa kerana :

1) tiada muzik "1453 Fetih" Bestaci Can Atillah sebagaimana diramalkan. Rupanya mereka tiada kaitan antara satu sama lain

2) tiada muzik semangat melatari aksi dahsyat Hassan Ulubatli berdepan dengan anak-anak panah selepas menumpaskan Knight Justinian, muzik bersemangat hanya muncul selepas Ulubatli berjaya menegakkan panji sebelum menghembuskan nafas terakhir

KELEMAHAN

1. HASSAN ULUBATE DAN STATUS KISAH CINTANYA

Tiada fakta yang terperinci mengenai kisah tentera Sipahi (darat) yang syahid memacakkan panji Osmaniah, Hassan Ulubate dalam teks sejarah - pada pengamatan kerdil saya buat masa ini. Saya hanya mampu merujuk kepada kenyataan Prof. Ahmed Akgunduz dan Said Ozturk (rujukan terbaik saya kira) dalam bukunya "Ottoman History Misperceptions and Truths" :

Ketiadaan english subtitle menyebabkan saya keliru status Hassan dalam filem ini. Saya tidak pasti adakah Faruk Aksoy cuba mengetengahkan watak Hassan Ulubate dalam filem "Fetih 1453" sebagai seorang non-Muslim yang tiada agama namun sungguh setia pada Sultan Muhammad atau seorang Muslim yang terlalu longgar pegangan agama, hingga tumpas hanya kerana kerdipan dan jelingan mata kepada seorang perempuan yang dijadikan anak angkat Orban.

Sekiranya Hassan digambarkan seorang non Muslim, maka itulah 'jalan selamat' bagi Faruk Aksoy dari menerima kritikan hebat dari dalam negara beliau sendiri. Namun, ia sudah cukup menampakkan Faruk Aksoy terbawak-bawak dengan cara Hollywood mempersembahkan 'perempuan' dalam filem-filem epik sejarah mereka. Sama seperti watak perempuan-perempuan yang bermanja-manja di sisi Maharaja Konstantinopel dan menari-nari di istana Byzantine apabila mereka berjaya mengalahkan Palta Oglu.

Seharusnya 'propaganda' Faruk Aksoy bukan sekadar pada kehebatan tentera Turki Osmaniah yang dahsyat persiapan perangnya dan spiritualnya berbanding musuhnya yang hanya mengharapkan kehebatan Knight Justinian dan ketebalan tembok, tetapi juga pada cara mempersembahkan adegan-adegan 'perempuan' dalam filem beliau sendiri.

Sekiranya Hassan digambarkan seorang Muslim yang longgar pegangan agamanya, saya kira Faruk Aksoy sudah keterlaluan kerana ia sudah memalitkan fitnah kepada Hassan Ulubate yang digambarkan beberapa teks sejarah sebagai seorang Muslim yang tinggi semangat jihadnya mengatasi tentera yang lain hingga berani merempuh tentera Byzantine untuk memacakkan panji Islam.

Genre 'cinta' penting untuk menarik perhatian kaki filem cinta menonton filem ini. Namun, adegan-adegan 'karut' dan 'cinta terlampau' membabitkan Hassan Ulubatli dan anak perempuan Orban seharusnya lebih teliti dan cermat. Adakah ini gambaran "sebaik-baik tentera" ? Bukankah "Fetih 1453" memulakan tirai dengan kata-kata Abu Ayyub Al-Ansari mengenai hadis "sebaik-baik tentera" itu ?

2. AKSI PEMINDAHAN KAPAL TERLALU PANTAS

Adegan terlalu sekejap dan tidak menyerlahkan sepenuhnya kehebatan teknologi CGI Faruk Aksoy. Saya kira Faruk Aksoy agak sedikit gagal dalam babak terpenting 1453 ini kerana ia kisah yang 'mutawatir' dan menjadi 'expectation' semua yang mengetahui sejarah 1453.

3. TIADA ADEGAN PERTEMPURAN PALTA OGLU-JUSTINIAN DI LAUT

4. DI MANA AL-FATIH KETIKA SERANGAN AKHIR

Aksi Hassan Ulubate menumpaskan Justinian lebih menonjol hingga menenggelamkan watak Al-Fatih sendiri ketika serangan 29 Mei 1453. Saya lihat tiada aksi serangan akhir Janissaries yang dipimpin sendiri oleh Al-Fatih - sebagaimana disebut secara 'mutawatir' dalam teks sejarah. Mungkin persoalan 'timing' filem sudah agak kritikal pada waktu ini kerana sudah menjangkau 2 jam lebih. Namun tidak dapat dinafikan, saya melihat 'ending' pembukaan Konstantinopel terlalu pantas dan seakan Al-Fatih terlalu 'mudah' memasuki Konstantinopel selepas kesyahidan Hassan.

5. SEMANGAT KEBANGSAAN (TURKI) AGAK KETERLALUAN

Filem adalah propaganda. Itulah yang sedang dilakukan Amerika. Itulah yang sedang dimulakan juga oleh Iran dan Turki. Musuh Turki kita sedia maklum, dalam situasi hari ini. Namun sebaiknya permusuhan secara balas dendam dan 'zero sum game' itu tidaklah dalam bentuk filem pecah panggung antarabangsa seperti ini kerana ini memburukkan lagi keadaan.

Mungkin analisa Todayszaman ini agak wajar diteliti.

"Yes, the CGI is very good, yes, the battle scenes are choreographed properly, yes, the sword fights are convincing, yes, the costumes are designed meticulously, yes yes yes, it’s one hell of a show in which armies of Ottomans display all their might and glory. And just like on that day, “we” conquered İstanbul and still feel proud about it in our collective memories, and we can possibly feel proud of this major Turkish blockbuster, with its high production values, not to mention that it will probably be watched all around the Middle East and the Muslim world. But let’s be honest, just as many were perturbed by the portrayal of the Persians in “300” as barbaric monsters, many will perturbed by the portrayal of the Papacy and the Greek Orthodox peoples of the Byzantine Empire in “The Conquest 1453.” (Baca lanjut di sini)

Perlu gambaran lebih jelas (melalui olahan perkataan dalam skrip atau masa 'shooting' ditambah) untuk menggambarkan kejayaan pimpinan Osmaniah terdahulu menawan hati rakyat Konstantinopel lebih awal sebelum Al-Fatih membuka Konstantinopel. Kenyataan "kami lebih mahukan mereka yang berserban dari mereka yang bertopi Katholik itu" mestilah diangkat setinggi-tingginya supaya filem ini tidak dilihat terlalu provokatif keagamaan dan mampu mendokong harmonisasi Islam-Kristian suatu masa dahulu. 1453 menyaksikan Islam dan Orthodoks pernah bersatu menolak kezaliman dan kerakusan kuasa (Maharaja Konstantinopel Terakhir, Paleologus)

BARULAH BERBALOI untuk tonjolkan kenyataan Muhammad Al-Fatih ketika melangkah masuk ke Haghia Sophia dan tindakannya memanjakan kanak-kanak perempuan Orthodoks di hujung filem itu !

6. DAN BANYAK LAGI ....

Kritikan akan terus menyusul dan banyak lagi. Itu perkara biasa bagi sesebuah filem, apatah lagi "Fetih 1453" ini membabitkan kisah sejarah 'sensitif' membabitkan Islam dan Kristian.

Apapun saya tidak mahu membabitkan diri dalam pertelagahan para pesakit Islamophobia di serata dunia atau mereka yang hanya tahu mengkritik sahaja dan tidak mahu bertindak melakukan sesuatu sebagai alternatif.

Ambil yang keruh, buang yang jernih. Go home and buy books. Filem bukan hujah, kajilah sendiri dengan mujahadah!

Sekian saya melaporkan.

Syaari Ab. Rahman
Taksim Cinema,
Istanbul
16 Februari 2012

5 Mar 2012

Cacamarba : Albert Nobbs & The Woman In Black


Genre : Drama
Arahan : Rodrigo Garcia
Kos : US8 juta (anggaran)
Pelakon : Glenn Close, Janet McTeer, Mia Wasikowska, Aaron Johnson
Tahun : 2011
Filem Seumpamanya : -
Rating : 3/5

Dalam kurun ke 19 di Dublin. Albert Nobb (Glenn Close) terpaksa menjadi lelaki untuk bekerja sebagai pelayan di Hotel Marrison yang dijalankan oleh Marge Baker. Dengan kerajinan dan wang disimpan, dia berhasrat untuk memiliki kedai tembakaunya sendiri. Dia berkenalan dengan Mr. Page seorang yang serupa dengannya yang ditugaskan untuk mengecat bahagian hotel. Dalam perkenalan tersebut Nobb teringin menjadi seperti Page yang mempunyai seorang isteri.

Mulanya PF tidak menjangka yang filem ini adalah filem LGBT. Menonton filem sebegini, satu saja yang PF kurang gemar di mana di dalam cerita, diizinkan 'pembohongan' yang nyata di mana sebagai penonton kita boleh mengagak fizikal seseorang itu adalah perempuan berbanding lelaki. Paling nyata adalah Mr Page (Janet McTeer) yang jelas wajah perempuannya seakan orang sekelilingnya bodoh tak tau menilai. Menonton filem ini seakan Albert Nobb terlalu naif dalam dunia lainnya itu. PF kasihan melihat Nobb walaupun telah pertengahan umur tapi sangat naif tentang cinta dan hubungan Mr Page dan Cathleen. Buktinya, hubungan intim yang cuba diterokai oleh Nobb terhadap Helen (Mia) tidak keterlaluan menunjukkan Nobb sangat keliru dalam hubungan itu dan takut jika Helen tidak menerimanya. Joe pula adalah boyfriend Helen saja mengambil kesempatan atas minat Nobb terhadap helen. Keseluruhannya, filem ini memaparkan walaupun bagaimanapun seseorang itu, dia tetap mempunyai cita-cita dan perlukan cinta sepertimana lazimnya. 


Genre : Seram
Arahan : Rodrigo Garcia
Kos : US17 juta (anggaran)
Pelakon : Daniel Radcliffe
Tahun : 2012
Filem Seumpamanya : -
Rating : 3.5/5

Seorang peguam muda (Daniel Radcliffe) menyiasat satu kes kematian sebuah keluarga di pedalaman dan mendapati hantu seorang wanita berpakaian hitam menghantui penduduk kampung. Kali ini, Daniel tanpa cermin mata Harry Porternya nampak matang. Walaupun filem ini kelihatan 'fesyen lama' filem seram iaitu rumah usang dan mempersembahkan babak-babak buat orang terperanjat, tapi Woman In Black mempunyai elemen seram yang betul-betul seram! Bukan nak sebelahi filem barat ini berbanding filem seram tempatan tapi itulah faktanya. Pada mulanya, PF tak meletakkan harapan terlalu tinggi kerana pertama, ianya adalah filem UK yang pada PF jarang gemar filem dari UK, kedua, filem seram sekarang selalu menghampakan. Tetapi ternyata, memang berbaloi menonton filem ini berbanding The Devil Inside yang membosankan. The Woman In Black adalah filem terseram setakat tahun ini.


1 Mar 2012

Review Bunohan : Kehebatan Sebenar Filem Tempatan Akhirnya Tiba!

Genre : Drama/Aksi [1]
Arahan : Dain Said
Kos : RM1.81juta
Pelakon : Zahiril Adzim, Faizal Hussein, Pekin Ibrahim, Wan Hanafi Su, Bront Palarae, Namron, 
Soffi Jikan, Hushairy Husin, Amerul Affendi, Tengku Azura
Tahun : 2012
Filem Seumpamanya : Jogho
Rating : 4.5/5

Sinopsis seperti dalam website Bunohan :

Bunohan mengisahkan kisah tragik antara tiga adik-beradik Ilham (Faizal Hussein), Bakar (Pekin Ibrahim) dan Adil @ Bunga Lalang (Zahiril Adzim) di samping bapanya yang uzur, Pok Eng (Wan Hanafi Su). Masing-masing terpisah dengan cerita tersendiri sebelumnya.

Berlatarbelakangkan kawasan di sempadan di selatan Thai dan Malaysia; kampung Bunohan, bermula dengan Adil pelarian peninju Tomoi yang menjadi buruan penganjur tinju haram kerana Adil lari dari pertandingan oleh sebab hampir tewas, yang dibantu oleh kawannya sejak kecil, Muski (Amerul Affendi).

Ilham seorang pembunuh upahan yang hampir 20 tahun tidak pulang ke kampung halamannya, Bunohan walaupun ibunya meninggal dunia (pernah kerja di atas kapal dan ke serata dunia). Ilham diupah oleh bos penganjur tinju haram Siam dengan di awasi Deng (Bront Palarae). Sementara itu, Bakar asalnya seorang guru, yang juga abang Adil pulang dari kota untuk menjaga ayahnya Pok Eng seorang Tok Dalang wayang kulit. Niat Bakar bukanlah suci tetapi ada hajat terselindung iaitu untuk memilik tanah ayahnya seluas 30 ekar di tepi pantai untuk dijual kepada pemaju bagi tujuan resort.

Kepulangan tiga orang adik-beradik itu akhirnya menimbulkan segala macam memori sedih sewaktu tinggal di Bunohan. Kepulangan Ilham mendorong dia untuk menjejaki kubur ibunya, Mek Yah (Azura) isteri pertama Pok Eng iaitu di tanah milik Pok Eng di tepi pantai tersebut. Dia hampir terlupa akan tujuan asalnya iaitu menyelesaikan Adil yang kemudiannya disedari adalah adik tirinya sendiri. Setibanya di Bunohan, Adil yang di bawah jagaan Pok Wah (Namron) berusaha menyelamatkan kelab tinju lama milik Pok Wah.

Masa berlalu dan Bakar terdesak untuk mendapatkan tanah itu. Walau bagaimanapun, Pok Eng tetap berpegang janjinya dengan Mek Ani (ibu Bakar dan Adil, isteri kedua Pok Eng) untuk menyerahkan tanah itu kepada Adil suatu hari nanti. Ini mendatangkan marah si Bakar dan membuatkan dirinya tertekan dengan perjanjian perniagaan dengan pemaju dari bandar. Pendirian teguh ayahnya terhadap janji itu, menjadikan Bakar dapat mengesan yang Adil dan dirinya bukanlah saudara sedarah sedaging. Lalu Adil terdorong untuk mengetahui kisah sebenar tentang siapa dirinya.

Ilham mendapati tengkorak mayat ibunya dan tengkorak mayat-mayat lainnya yang ditanam di tanah 30 ekar di tepai pantai itu telah dialihkan oleh orang pesuruh Bakar. Deng kini pula ditugaskan untuk mengawasi Ilham kerana gagal menurut perintah. Adil pula bersedia untuk perlawanan penentu bagi menyelamatkan gelanggang tinju Pok Wah seterusnya menebus semula tanah ayahnya. Bakar sekadar memerhati dari jauh dan tidak sabar untuk segala-galanya berakhir seperti apa dicitanya.

Bakar yang tamak 
Pok Eng
Kata PF :

Menyaksikan Bunohan adalah sesuatu yang benar-benar baru di alam sinema Malaysia. Rasanya tiada filem yang hampir dengannya. Jika adapun mungkin PGL (Saw Teong Hin) atau Jogho (U Wei Hj. Shaari). Tetapi jika banyak menonton filem art house dari Barat, anda tak rasa janggal sebenarnya dengan cara penyampaian Bunohan. Ceritanya betul-betul asli. Pengarah Dain Said (DUKUN) yang mendapat ilham yang dari tempat tinggal asalnya di sempadan Tumpat yang terkenal dengan cerita-cerita peninju tomoi, aktiviti penyeludupan yang diceritakan oleh ayahnya seorang Polis yang menjaga sempadan.

Bunohan kaya dengan sifat artistik, penonton kena bijak mentafsir setiap metafora yang cuba dipaparkan. Dialognya boleh dikatakan 100% adalah dialek Kelantan dan PF bergantung sepenuhnya pada subtitle. Ketika filem melayu di pasaran dipenuhi bahasa rojak, tetapi Bunohan mengangkat dialek Kelantan sepenuhnya. Jika anda mengharapkan filem ini penuh dengan aksi tomoi, pergaduhan dan pembunuhan, anda silap kerana semua itu bukanlah intinya. Bukan sebaris dengan KL Gangster. Malah aksi perlawanan atau fighting scene tidaklah terlalu hardcore tapi real. Ini mungkin membuatkan sesetengah peminat kecewa. Bunohan lebih banyak kepada drama keluarga, ketamakan dan kesayuan.

Bagaimana 3 watak bergerak dan develop seiring sangat berkesan. Bukan banyak filem Malaysia yang tertumpu pada 3 watak penting sekaligus atau ensemble. Faizal Hussein paling menonjol. Manakan tidak, ia di samakan dengan Jack Palance oleh wartawan barat (John Anderson - Variety) ketika festival Filem Toronto yang lalu. Ilham memang sangat cocok di tangan Faizal. Cara mengelar leher pun bukan sebarang gayanya. Malah dengan lawi ayam alat tradisional bukan dengan senjata bahan api jika senang nak membunuh. Malahan semua pelakon memang hebat! Dari watak sekecil-kecil Gasi yang tiada dialog tu (Eyzendy - Seru) hingga ke Pok Wah (Wan Hanafi Su) anda takkan rasa cacat pada teknik lakonan Bunohan. Pelakon yang asing di mata PF iaitu Jolok (Hushairy Husin) sangat Kelantan wajahnya memang padan dengan wataknya. Pekin Ibrahim yang pertama kali membawa watak yang besar dalam filem sangat meyakinkan dalam tenang. Dalam sebersih-bersih pakaian Bakar bukan mengambarkan dalamannya.

Pernahkah anda terbayang paya bakau yang kotor itu nampak cantik dalam filem? Sangat gelap airnya segelap alam kampung Bunohan? Sinematografi paya bakau pada waktu malam amat cantik! Babak tengkorak-tengkorak dalam perahu amat ‘mahal’ seakan pembawakan nyawa yang mudah diangkut ke sana ke mari sama saja nilai nyawa di tangan Ilham. Babak jasad Ilham dan bangau yang terbang slow motion ke arah Ilham seakan dalam filem ANTICHRIST. Babak ini amat digemari PF tapi sayang sekejap sangat. Muzik latar hanya dengan menggunakan muzik tradisional di Kelantan (mungkin yang digunakan masa pertunjukan wayang kulit) menambahkan mood misteri pada cerita. Kenapa tiba-tiba terlihat Mek Yah berdiri berlatarbelakangkan piramid? Mek Yah kononnya mewakili firaun yang ditanam di dalam piramid untuk ‘hidup’ selamanya. Sebab itulah Ilham mengambil tengkorak ibunya yang bercampur dengan yang lain untuk ditanam semula ke tempat asalnya supaya rohnya abadi di tempat ibunya disemadikan.

Dain Said cuba memasukkan kisah mistik di tempat asalnya iaitu buaya dalam paya ke dalam diri Mek Yah sesuatu yang unik dan menimbulkan mistikal dan tanda tanya yang indah. (Mek Yah dahulunya adalah bomoh/merawat pesakit, menjelma sebagai buaya dalam ilmu merawat penyakit). Kisah sedih Mek Yah yang duduk bersimpuh di depan rumahnya itu, menutup dengan baik kisah hidupnya dan Pok Eng kepada audien. Itu saja watak Mek Yah bersuara. Sekali berkata-kata, kita dapat rasakan kesedihan yang ditangggung Mek Yah selama ini. Pok Eng pula walaupun tak berapa rapat dengan anak-anaknya tapi dia memahami benar sikap anak-anaknya. Padanya, hanya Adil saja diletakkan harapan.   

Jelmaan Mek Yah semasa mudanya
Adil dan Muski

Terima kasih kepada pengarah fotografi, Charin Pengpanich (Karaoke - 2009) yang meninggalkan kesan kepada sinematografi yang menakjubkan. Bunohan sebenarnya menyambung gerak tema filem art (walaupun kita tahu semua filem adalah art) yang ditinggalkan oleh Yasmin Ahmad, Liew Seng Tat dan beberapa lagi yang lain, ke satu tahap ke hadapan. Filem sebegini hanya muncul sesekali dalam beberapa tahun di Malaysia. Jadi, patutkah anda membiarkannya begitu saja? Pendek kata the local greatness movie has truly arrived!

p/s : Adakah layar yang terkoyak adalah simbol pesanan kepada penggiat dan pengkarya sinema kita? Jawapan di tangan pengkarya dan juga anda!

Fakta Bunohan :

> Bunohan dihasilkan oleh syarikat perfileman Apparat yang dimiliki oleh Dain Said sendiri dan diwakili di peringkat antarabangsa oleh Easternlight Films.

> Bunohan diambil dari nama sebuah kampung di sempadan Thailand dekat Kelantan (Tumpat), sempadan wilayah Narathiwat Thailand. Dikenali dgn nama “tanah jahat”. Berlaku banyak pertelingkahan rakyat Thailand yang menyebabkan pembunuhan.

> Ada berpendapat dulunya di zaman Jepun berlaku banyak pembunuh, jadi nama singkatan Bunohan.

> Terdapat pepatah mengenai kampung Bunohan “menghina seseorang dari kampung Bunohan adalah sama seperti menghina penduduk sekampung”.

> Kampung tersebut juga merupakan tempat asal ritual pemulihan tradisional yang dikenali sebagai “Main Puteri”, sebuah upacara yang dilangsungkan untuk mengusir roh-roh yang dipercayai sebagai punca penyakit psikologi.


Review US :


Variety : BUNOHAN
Hollywood Reporter BUNOHAN