16 Aug 2015

White God, Jendela & Selfie Suara Kubur



White God (Hungary)
Arahan : Kornel Mundruczo
Genre : Aksi
Tahun : 2014
Rating : 4.5/5

Filem ini memenangi kategori Uncertain Regard di Cannes 2014. Pada mulanya tak perasan sangat filem ini menang cuma perasan yang ia masuk festival filem itu. Kisah ringkas, Lili kanak-kanak perempuan berumur 13 tahun membela anjing bernama Hagen kepunyaan ibunya yang telah berpisah dengan suaminya. Lili tinggal bersama bapanya yang tidak suka akan anjing berkenaan lalu meninggalkannya di jalanan. Seperti kisah binatang lain, White God mengutarakan isu-isu kemanusiaan terutama antara manusia dan haiwan. Walau pun begitu konsep filem Hachiko bukan agenda utama filem ini, ianya sisi sipi. Pada permulaan kisah, Lili yang menaiki basikal di sebatang jalan di Budapest dikejar oleh seekor anjing kemudian disertai dengan beberapa ekor, seterusnya lebih banyak lagi anjing. Apa yang dibaca, kesemua anjing adalah anjing jalanan yang tidak dilatih kecuali 2 ekor anjing utama iaitu Hagen dan seekor anjing putih tompok-tompok. Apa yang mengagumkan PF adalah bagaimana anjing-anjing ini berlakon di hadapan kamera kerana ianya sangat real tanpa CGI, boleh lihat  DI SINI. Teringat Planet of The Apes?

Sebagaimana anjing jalanan yang liar, akan menjadi liar apatah lagi haiwan yang tidak berakal menjadi hilang akal. Hagen di sini menjadi hero filem dan mengetuai anjing jalanan untuk membalas dendam terhadap manusia. Hagen seakan mampu untuk mengumpul semua anjing bagi melaksanakan misinya. Perhatikan, dia sangat fokus dan mengenalpasti sesiapa saja yang membuat onar dengannya. Riak wajah dan matanya dalam sesuatu babak penting semestinya sesuatu yang bernilai apabila dapat dirakam lensa kamera. Perbuatan kejam manusia terhadap haiwan termasuk anjing memang ada, ini tidak terkecuali dalam filem ini. Darah lembu yang terlihat di babak awal filem adalah bayangan awal kepada keseluruhan filem. Emosi Lili sebagai anak hasil perceraian (kenapa filem barat banyak latarbelakang seperti ini?), dipilih sebagai 'sidekick' kepada anjing Hagen. Di sini pengarah Kornel masih lagi memilih jalan cliche dimana, kanak-kanak pasti berdamping dengan haiwan seperti kebanyakan filem haiwan lain bagi menagih simpati kecuali Amores Perros (2000), dan The Breed (2006), sekadar beberapa contoh..

Walau bagaimanapun, rupa keseluruhannya pasti berbeza bagi membolehkan ia memasuki kategori Uncertain Regard ini lalu mengalahkan 19 filem yang lain. Kenapa anjing? Kenapa kanak-kanak perempuan 13 tahun bermain muzik yang meniup trompet? Kenapa anjing-anjing ganas itu tewas dengan bunyian trompet berlagu seperti lagu kebangsaan sebuah negara berbanding api yang ditala oleh lelaki dewasa?
Persoalan ini menarik apabila kita menonton filem yang boleh membuatkan kita berfikir. Ini merupakan salah satu filem yang puas ditonton tahun ini.



The film also works as a conscious metaphor about any group marginalized and ill-used by a mainstream, and “White God” has been variously interpreted as an allegory about Hungary in the European Union and Muslim guest workers in Hungary. The parallel is so broad as to be nearly useless beyond serving as a doggie version of the Golden Rule: Do unto mutts as you would have them do unto you. Or they will. - Boston Globe

Sumber lain:
Indie Wire




Arahan : M. Subash
Genre : Seram
Tahun : 2015
Rating : 1/5 & 2/5


2 filem M Subash ini sebenarnya sudah tengok sebelum puasa tempoh hari. Tak pasti adakah filem-filem ini ada trilogi kerana terdapat persamaan yang nyata keduanya. Mungkin Papa's Shoe filem seterusnya adalah pelengkap (belum tonton) kerana jika kita intai trailernya macam gitu juga pesennya. Memang tidak dinafikan filem ini adalah eksperimen oleh pengarahnya. Selfie Suara Kubur dan Jendela mengenai ibu yang tinggal seorang di sebuah rumah di kampung dan kedua-dua anak mereka bekerja di bandar. Persamaan kedua adalah, minimum dialog terutama Jendela yang diberitakan filem bisu malaysia pertama. Kalau diamati filem bisu ini terdapat 3 jenis:

1. para pelakonnya sememangnya bisu.
2. pelakon berdialog/bersuara tapi dimutekan tapi dialognya dipaparkan di skrin untuk bacaan penonton.
3. pelakon tidak bisu tetapi watak tiada dialog.


Filem Jendela ini jatuh dikategori no 3 itu. Ok, kita sentuh Selfie Suara Kubur dulu. PF sebenarnya benci filem ini. Walaupun filemnya tak panjang 1 jam dan beberapa minit saja tapi serasa membuang masa. Dengan segala macam gangguan yang ditempuh oleh Mak Jah kekadang tak logik. Kalau tengok di pawagam ni memang menyumpah-nyumpahlah. Menunggu hampir sejam lebih itu untuk mendapat mesej supaya mengawasi anak daripada diculik. Huh! Berbanding Jendela dimana Ruminah Sidek seorang diri sepanjang filem yang mempunyai twist. Percubaan yang baik tetapi filem terlalu banyak menangis penat jugakan? Mungkin ini idea M.Subash atau diambil dari mana-mana filem sebagai rujukan. Rasa-rasanya siapa yang akan buat filem sebegini..? kerana M.Subash team tak kering dengan idea dan terus-terusan mengeluarkan filem walaupun bajet kecil tetapi kadang-kadang perlu mempertimbangkan masa dan wang penonton (bukan kehendak ya).


No comments: